Selecteer een pagina

Een echt familiebedrijf is het: de Friesche Olie- en Verfhandel (FOV). De FOV werd 80 jaar geleden opgericht en is sinds 2003 in handen van de derde generatie: Jan en Peter van der Veen. Maar ook de vierde generatie draagt inmiddels zijn steentje bij; de zoons van Jan werken ook mee in het bedrijf. We spreken met Jan van der Veen, in het kantoor van Jan (algemeen directeur) en Peter (commercieel directeur) op de Hemrik in Leeuwarden.

De Friesche Olie- en Verfhandel maakt een grote groei door. Toen Jan en Peter in 2003 de zaak overnamen, waren er 6 werknemers en inmiddels zijn dit er 14, binnenkort zelfs 16. In 2017 kwam er daarom een nieuw pand in Leeuwarden. “We groeiden gewoon uit ons oude pand. In ons nieuwe pand zijn de afdelingen meer verspreid, dat was in het begin wel even wennen,” vertelt Jan. “Ook verandert je rol. Ik vind het heerlijk om verf te mengen, achter de balie te staan en gewoon mee te werken, maar dat wordt natuurlijk steeds minder. We moeten meer bezig zijn met management dan voorheen met een team van 6 mensen nodig was, maar dat zorgt ook voor persoonlijke ontwikkeling. Als je zelf uit een blikje verf komt, is dat wel eens wennen. We zijn zo opgegroeid in dit bedrijf, speelden hier vroeger als jongetjes. Je loopt twee keer zo hard als dat nodig is, die bevlogenheid wil je ook bij je werknemers terugzien.”

 

Het verschil maken

Iedere dag om 6.30 uur drinken Peter en Jan samen koffie, nog voor de FOV opengaat. Dan nemen ze door wat er speelt in het bedrijf, maar ook in de wereld. Zo zorgen ze ervoor dat ze belangrijke beslissingen samen maken. “En om 7.00 uur gaan we open. Tot 9.30 uur is het spitsuur: alle bedrijven in Friesland die voor 9.30 uur bestellen, krijgen dezelfde dag nog geleverd. Daarin maken we het verschil.”

Jan: “Onze kracht zit in het hele logistieke spel, we hebben het voorraadbeheer goed op de rit. Daarnaast hebben we een sterk logistiek expeditieapparaat. Zo kunnen we onze klanten in Friesland dezelfde dag leveren en die buiten Friesland de volgende dag. Tenminste, als ze voor 15.00 uur bestellen. Dat weten mensen van ons en dat wordt erg gewaardeerd. Onze klanten hebben ook een eigen websiteomgeving, waarin ze hun bestellingen kunnen inzien en beheren en nieuwe orders kunnen plaatsen. Op deze manier bieden we extra service.”

 

Passie voor watersport

De klanten van de FOV zijn heel divers: het varieert van jachtwerven, jachtschilders, jachthavens, schildersbedrijven tot autoschadebedrijven en industriestraalbedrijven (schepen, constructie, bruggenbouwers). Dat zorgt voor een brede basis, maakt een bedrijf minder kwetsbaar. “Maar als echte watersporters verkopen we het meeste aan scheepsbouw. Dat is ook zelf onze hobby en passie, dus daar verkoop je ook het makkelijkste aan. We zijn fanatieke bootjevaarders. Peter en ik hebben beide een boot en ik ben ook mede-eigenaar van een wedstrijdskûtsje. De betrokkenheid bij de watersport is er dus altijd. Zo steunen we nu de bruine vloot, zij hebben het niet makkelijk in deze tijd. Dan vind ik dat we aan hen en aan de wereld verplicht zijn om te helpen.”

 

Net een Kameleonboek

De link naar Sterke Yerke lijkt daarmee ook voor de hand te liggen: Jan en Peter zijn grote watersportliefhebbers. Maar die link bestond uit nog veel meer puzzelstukjes die zo op hun plek vallen, vertelt Jan. “De avonturen van Sterke Yerke zijn natuurlijk net als een Kameleonboek. Dat avontuur, die stoere mannen die zelf iets opbouwen, heeft mij altijd getrokken. Het toeval wil dat een van de vlotten tegenover ons huis gebouwd is, dus aan die geschiedenis word ik ook op die manier herinnerd. Daarnaast hebben we mensen in ons netwerk van vrienden en familie die betrokken zijn geweest bij Sterke Yerke.
En het blijkt dat we ook eerder als FOV hebben bijgedragen aan Sterke Yerke, dus die banden lagen er gewoon al. Dus toen we zagen dat Sterke Yerke weer actief werd, ook nog voor een goed doel, heb ik tegen Peter gezegd: ‘Ik neem contact met ze op, want als de nieuwe Sterke Yerke gaat varen, dan is dat niet zonder lak van de Friesche Olie- en Verfhandel’. ”
Zo gezegd, zo gedaan. Er werd al snel een afspraak voor een kop koffie gepland, waarin afgesproken werd dat de FOV de verf voor Sterke Yerke IV gaat leveren. Voor Jan zit daar ook wel een stukje Friese prestige in, in de positieve zin van het woord: “Als Leeuwarder bedrijf gaan we dit project steunen, je wilt natuurlijk niet dat een concurrent van buiten Friesland er mee aan de haal gaat,” zegt hij lachend.