0 items

Door Geert van Tuinen (Omrop Fryslân) | Foto: Omrop Fryslân

Toen ik in september 2020 het Omrop Fryslân-programma “Sneon yn Fryslân” (weer) begon te presenteren, had ik voor de hoofdredactie van de Omrop wel een paar voorwaarden. Het programma moest weer sportgerelateerd worden, met een goed oog voor bijzondere gebeurtenissen in onze provincie.
Het muziekformat moest sterk worden aangepast aan de doelgroep van de Omrop (we waren het er over eens dat we dan met name moesten denken aan de vijftigplussers) en die muziek moest zo nu en dan ook wat ‘piekmomenten’ hebben. Plaatjes die je in andere programma’s van de Omrop niet hoort, maar die toch bij de doelgroep (zo dacht ik maar even eigenwijs) goed zouden beklijven. Een tikkeltje nostalgisch geluid zo gezegd. Ik ben tenslotte ook een zestiger.
De derde voorwaarde was, dat het programma iedere week minimaal één live verslaggever ‘in het veld’ had, om de dynamiek nog wat groter te maken.

Er is een moment geweest dat ik dacht dat de Omrop mij (freelancer tenslotte) beleefd, vriendelijk, maar toch tamelijk beslist zou laten weten dat ik wel meer mocht willen, maar dat dit allemaal toch een beetje te veel van het goede (en afwijkende) zou zijn. Niets was minder waar. Ik heb in het verleden wel vaker gesteggeld over programma’s en de inhoud daarvan (dat hoort nu eenmaal bij ons beroep), maar zelden ben ik het zo snel eens geworden met de hoofdredactie van de Omrop. Ik kon, daar kwam het eigenlijk op neer, binnen die geschetste kaders mijn gang gaan.

En dus bedachten we allerlei rubriekjes en, door corona gedwongen, diverse speciale sportcompetities op het terrein van de Omrop. “De earste single” werd bedacht. Wij vragen mensen naar de eerste plaat die ze ooit kochten en twee keer per middag draaien we dan zo’n plaatje, met daarbij het verhaal van de luisteraar. Een geweldige succesvolle rubriek. Het regende (en drupt nog steeds) aanmeldingen. En zo bedachten we meer muzikale rubrieken (Klassiekers door Klassiekers, It Pronkje, De Muzikale dobbelsteen) waar ik mijn muzikale ei en lichte hang naar nostalgie en bijzondere muziekjes in kwijt kon.

Maar als eerste bedacht ik eigenlijk dat ik het Sterke Yerke-project wilde volgen. Een project met de dynamiek die precies bij het programma past. Een project ook waarvan ik in het overleg met de hoofdredactie heb gezegd dat ik denk dat het groot wordt.
Sterke Yerke is een merk!  En natuurlijk: gezien mijn leeftijd was ik in gedachten heel snel terug in de legendarische tijd van eerdere Sterke Yerke-projecten. De stranding voor Bonaire in december 1979 staat op mijn netvlies gegrift. De Schweigmannetjes en Leo en Frits zijn voor mij eigenlijk jeugdhelden, die in die tijd een atmosfeer van heldendom rondom hun personen wisten te creëren.  Ruwe zeebonken met het hart op de goeie plek.  Die dynamiek, met die historische, heroïsche achtergrond past precies bij mij en bij het programma, zo bedacht ik mij.

En dus zocht ik contact met Wilfred de Jong. Die tamelijk enthousiast reageerde en zo werd de Sterke Yerke-rubriek een feit. Niet alle weken, zo spraken wij af. Er moest wel nieuws te melden zijn. Nou… laat dat maar aan Wilfred over. Ik verdenk hem er wel eens van dat als er niets nieuws is, hij het wel bedenkt. Wilfred is voor het Sterke Yerke-project hoe dan ook een geweldige ambassadeur, want wij (de makers en de luisteraars) weten ondertussen ook alles van alle marketing, merchandise en liedjes die rondom het project op poten worden gezet. Ik zit hier nu aan te gluren tegen drie prachtig verpakte Sterke Yerke-biertjes, die door Wilfred keurig zijn bezorgd bij de Omrop. Jajaa… het riekt soms naar omkoping.
Maar de samenwerking is geweldig. Wij hebben er een prachtig project bij om te volgen en Sterke Yerke heeft een structureel podium om het project in de publiciteit te houden. De samenspraakjes tussen Wilfred en mij zijn eigenlijk nooit saai (disc jockeys onder elkaar, zal ik maar even onbescheiden zeggen) en het is op die manier mooie informatieve radio.

Conclusie van dit alles: Sneon yn Fryslân en het Sterke Yerke-project: een typisch voorbeeld van een win-winsituatie. Dat moesten we maar mooi zo laten.

Sneon yn Fryslân is iedere zaterdagmiddag van 13.00-18.00 uur live te volgen op radio, TV en internet.