Het is begin april 2020 en er wordt ons gevraagd zoveel mogelijk binnen te blijven, om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Misschien op het eerste gezicht niet de meest ideale omstandigheden om een interview met een van de sponsoren van Sterke Yerke te doen. Maar het werkt ook wel weer inspirerend: als we nu eens een interview ‘in huis’ doen?
Want een van de sponsoren van Sterke Yerke vinden we dichtbij, of zelfs in, huis: Franc Vergnes draagt niet alleen met zijn bedrijf DécoTime bij als sponsor aan de totstandkoming van Sterke Yerke IV, hij zet zich ook als vrijwilliger in. En dus nemen we een (digitaal) kijkje bij DécoTime in Joure, leverancier van knutselspullen voor volwassenen.

 

Een vleugje nostalgie en een actuele uitdaging

“Ik groeide op met Sterke Yerke, mijn neven Chris en Guus bouwden mee aan het eerste Sterke Yerke-vlot. Wij waren jongens, bouwden vlotten. Zij deden dat ook, maar voeren er de wereld mee rond. Dat avontuur, dat spreekt natuurlijk van jongs af aan al tot de verbeelding, legt Franc uit. “Als je geprikkeld wordt door het avontuur van Sterke Yerke en het pakt je, dan laat het je nooit meer los. En dat heeft het bij mij 45 jaar geleden al gedaan.”

Maar niet alleen het avontuur spreekt voor Franc tot de verbeelding, ook het goede doel. “Met mijn bedrijf DécoTime ontwikkel en produceer ik knutselspullen voor volwassenen: van kleurboeken, glitters en stempels tot allerlei soorten stiften en potloden. We leveren voornamelijk aan de Action. Onze producten zijn erg populair, zeker ook nu we meer dan anders binnen zitten. Maar veel van die producten zijn verpakt in plastic.
Het grote probleem is dat plastic veelal in de natuur belandt, terwijl dat uiteraard helemaal niet zou moeten. Natuurlijk zoeken we met DécoTime naar oplossingen daarvoor, bijvoorbeeld in biologisch afbreekbaar plastic of andere verpakkingsmaterialen. Dat Sterke Yerke zich juist inzet voor de bewustwording van dit probleem, maakt dat ik me graag, ook namens mijn bedrijf, inzet voor Sterke Yerke. Samen moeten we de strijd met de plastic soup aangaan. En bewustwording is de eerste stap naar verandering.”

 

Een bijzondere tijd, die vraagt om bijzondere acties

“We leveren aan bedrijven in heel Europa, alleen de Action al heeft 1600 winkels waar wij aan leveren. Het gaat goed met ons, hoewel er op het moment natuurlijk een hoop winkels dicht zijn; ik heb 2 mensen in dienst en we hebben een samenwerking met een bedrijf in China waar 28 mensen werken, dus proberen we daar anderen ook van mee te laten delen. Door maatschappelijk actief te zijn, zoals met de sponsoring van Sterke Yerke. Maar als we de kans krijgen ook op andere manieren.”

“Zo hebben we vorige week 6.000 knutselpakketten bij zorginstellingen en bejaardentehuizen langsgebracht, het is geweldig om te zien hoe enthousiast mensen waren! Daar maak je heel veel mensen blij mee, we ontvingen erg veel foto’s en reacties. Daar word je blij van.”

Twintig jaar geleden startte Franc zijn bedrijf met het importeren van producten uit China. De contacten had hij eerder al gelegd, tijdens zijn werk voor Blokker en Kruidvat. Na een aantal jaar specialiseerde hij zich in knutselpakketten voor volwassenen. “De eisen voor volwassenen liggen hoger dan voor producten voor kinderen. De ontwerpen moeten goed zijn. Ik heb een ontwerper in huis die gevoel heeft voor trends en Europese motieven ontwerpt. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor alle verpakkingen. Winkelbedrijven kopen hun producten vaak zelf in in het Oosten, maar dit is daar eigenlijk niet te koop.” In 20 jaar tijd heeft Franc voor DécoTime een groot netwerk opgebouwd in China. En dat betaalt zich uit in nauwe samenwerkingen. “Zo belde ons kantoor in China of we ook behoefte hadden aan mondkapjes. Dan ben ik impulsief en denk ik: laten we dat maar regelen, daar maak je zoveel mensen blij mee. Wij betaalden de mondkapjes, onze partner uit China nam de transportkosten voor zijn rekening en daarmee konden we de mondkapjes naar Nederland halen. Deze 50.000 mondkapjes hebben we gedoneerd aan een groot aantal zorginstellingen, thuiszorg, kraamzorg en huisartsen. Voor ons een kleine investering en kleine moeite, dankzij ons netwerk in China, maar ontzettend waardevol. Juist in deze gekke tijd. Het is mooi dat je dat kunt bijdragen en er zoveel dankbaarheid voor terugkrijgt.”

Samen bouwen aan Sterke Yerke IV

Waar andere sponsoren zorgen voor mankracht, materiaal of onderdelen voor het schip, zorgt DécoTime voor een financiële bijdrage om daarmee zaken rondom de bouw, de promotie en het varen van Sterke Yerke IV mogelijk te maken. En die bijdrage is uiteraard erg welkom. “Daarmee houden we bijvoorbeeld de website van Sterke Yerke in de lucht en kunnen we straks ook daadwerkelijk varen, als het schip eenmaal gebouwd is.”
Ook voor Sterke Yerke is dit een spannende tijd, geeft Franc aan. “Laten we hopen dat onze sponsoren ook nu aangehaakt blijven, in deze tijd. Niet alleen omdat Sterke Yerke niet kan varen zonder de hulp van al die partijen, maar juist ook omdat we ook betrokken zijn bij onze sponsoren.”

 

Verbindingen leggen tussen mensen

“Ik vind het belangrijk om mijn eigen netwerk voor Sterke Yerke in te zetten, verbindingen te maken, dingen te regelen. Dat is mijn passie. Ik doe dat onder andere in de evenementen- en sponsorcommissie van de stichting. Voor mij is dat een soort tweede natuur, mensen op creatieve wijze aan elkaar verbinden, en het is natuurlijk prachtig om dat voor Sterke Yerke in te mogen zetten. Zo draag ik op mijn eigen manier bij aan het avontuur en het vertellen van de belangrijke boodschap van Sterke Yerke IV. Dat vlot moet er natuurlijk gewoon komen en daar werken we met veel plezier en inzet aan”.